8.04.2013

Ciasto do kawy






W zeszłym roku, jeszcze w przedsprzedaży zamówiłam książkę Thomasa Kellera "Bouchon Bakery". Z niecierpliwością czekałam na przesyłkę, a gdy wreszcie ją dostałam i rozpakowałam byłam zachwycona i zaskoczona. Zupełnie nie spodziewałam się, że książka będzie tak duża i ciężka. Jest to w tej chwili moja ulubiona pozycja do przeglądania na poprawę humoru. Zawiera wiele, pięknych, dużych zdjęć, na których wypieki są naturalnej wielkości. Cieszą oko, pobudzają wyobraźnię i zachęcają do pieczenia. Zawartych jest w niej wiele szczegółowych, fachowych porad, w których autor zdradza różne tajniki cukiernictwa. Uzasadnia dlaczego mamy wykonać daną czynność w ten a nie inny sposób. Takie podejście do czytelnika bardzo mi się podoba. Prawdę mówiąc własnie to i przypisy "Note to Professionals" zachęciły mnie do kupna książki. Wcześniej przejrzałam ją na stronach księgarni, a nawet wypróbowałam zamieszczony tam przepis na Bluberry Muffins. Bardzo udany. 




Tym razem za przeglądanie książki wzięła się moja córka Alicja. Piękne fotografie skusiły ją i upiekła Coffee Cakes. Robota dziecinnie prosta. Ciasto wyszło znakomite. Jeszcze na ciepło kusiło zapachem cynamonu, a kruszonka wyglądała apetycznie "do obłędu".


Ciasto do kawy

Kruszonka migdałowa

120 g zmielonych migdałów
120 g maki tortowej
120 g cukru
120 g zimnego masła
duża szczypta soli

Wszystkie składniki kruszonki szybko posiekać na stolnicy lub w malakserze. Można też połączyc wszystko palcami, ale trzeba zrobić to szybko, żeby masło zostało rozdrobnione ale nie rozpuściło się. Kruszonkę schłodzić 2 godziny w lodówce.


Ciasto

200 g mąki tortowej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
pół łyżeczki sody
pół łyżeczki soli
75 g masła
210 g cukru drobnego
3 jajka
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
200 g kwaśnej śmietany 

Do wykończenia 

1 łyżka brązowego cukru
1 łyżka kakao
1 łyżka cynamonu

Zmieszać składniki w miseczce.


W oddzielnej misce zmieszać dokładnie mąkę, sodę, proszek i sól. 
W mikserze utrzeć masło do konsystencji majonezu. Dodać cukier i ubić krótko 1-2 minuty na średnich obrotach. Dodać jajka i ubijać dalej ze średnią prędkością około 30 sekund, do połączenia się składników masy. Nie należy ubijać zbyt mocno i długo, bo napowietrzenie ciasta może spowodować, że urośnie ono podczas pieczenia nadmiernie a potem opadnie. Do masy maślanej dodawać na przemian, w trzech turach mąkę i śmietanę. Mieszać mikserem na średnich obrotach krótko, tylko do połączenia składników. Ciasto odstawiamy do lodówki na minimum 20 minut aby odpoczęło.

Masę rozłożyć do sześciu posmarowanych foremek o średnicy 12 cm i wysokości 2,5 cm w następujący sposób. Na dno foremek nałożyć ( najlepiej za pomocą rękawa cukierniczego) cienką około 1 cm warstwę ciasta. Posypać mieszaniną kakao-cukier-cynamon. Na to nałożyć drugą ok. 1 cm warstwę ciasta i całość posypać kruszonką prawie do brzegów foremki.

Ala zrobiła podwójną porcję ciasta. Napełniła nim dwie wyżej opisane foremki 12 cm i jedną kwadratową tortownicę 25 x 25 cm. 
Ciasta pieczemy 35-45 minut w piekarniku nagrzanym do 165 stopni. Sprawdzamy patykiem. Powinno się ładnie przyrumienić.




Autor książki pisze, że przygotowane w foremkach ciasta przed pieczeniem można przechowywać w lodówce do trzech dni. Trzy dni, pewnie nie sprawdzę ale możliwość przygotowania ciasta wieczorem i upieczenia rano, po wyjęciu z lodówki jest kusząca. W książce jest również napisane, że upieczone ciasto można zamrozić, a po rozmrożeniu w temperaturze pokojowej odświeżyć, wstawiając je na krótko do piekarnika.



9 komentarzy:

  1. Cieszę się,że napisałaś o książce T.Kellera.
    Wciąż zastanawiałam się,czy ją zamówić...
    Teraz nie mam wątpliwości.
    A babeczki urocze!
    Pozdrowienia przesyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie Keller, co Pan na to? ;)
      Ciasto mojej córki też niezłe, co? :D
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  2. bardzo ciekawe, kuszące ciacho!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie wygladają te paski posypki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Można by posypać jeszcze ciasto pod kruszonką aby uzyskać dodatkowy pasek.

      Usuń
  4. Wygląda pięknie , wyrośnięte z dziurkami. Do tego cynamon i migdały....mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z borówkami smakuje świetnie. Niestety ciężko jest o tej porze roku znaleźć w sklepach dobre borówki ;-)
    Najlepiej smakuje z czekoladową kawą.

    OdpowiedzUsuń