2.02.2015

Aromatyczny chleb gryczany na zakwasie



Lutową listę otwiera chleb gryczany na zakwasie. Tak sie złożyło,że nowy rok rozpoczęłam z kilkukilogramowym zapasem mąki gryczanej. To specyficzna maka. Nie zawiera glutenu więc może być składnikem chleba bezglutenowego lub dodatkiem do zwykłego, codziennego pieczywa dla ludzi nie unikających glutenu.
Na początek prezentuję chleb pszenny z dodatkiem mąki gryczanej. Chleb wykonany jest na zaczynie żytnio-gryczanym.W następnej kolejności pokażę moje nowe zakwasy bezglutenowe i wypieki z ich pomocą wykonane.



Zaczyn
70 g aktywnego zakwasu żytniego
100 g mąki żytniej razowej
200 g mąki gryczanej
325 g wody
Wszystkie składniki wymieszać i pozostawić w ciepłym miejscu na 6-8 godzin.

Ciasto chlebowe
280-300 g wody
pół łyżeczki drożdży instant
cały zaczyn
675 g mąki chlebowej pszennej
12 g soli
25 g miodu
1 łyżeczkoa mielonej kolendry
1 łyżeczka mielonego kuminu

Wyrobione ciasto formujemy w kształtne bochenki i umieszczamy w keksówkach lub koszach go garowania. Wyrasają godzinę w ciepłym miejscu.
Mój bochenek został umieszczony do wyrośnięcia w garnku glinianym i wyrastał tam 1 godzine. Chleb piekłam tak jak opisane jest to w moim najchętniej czytanym przez internautów wpisie Pieczenie chleba w garnku glinianym.



2 komentarze:

  1. Lubię taką kombinację smaków. Mam też takie zestawienie mąk w swoich wypiekach. Twój jest pięknie wypieczony i wygląda na mocno chrupiący - cudo po prostu.

    OdpowiedzUsuń